We praten u bij elke nieuwsbrief graag een beetje bij over de ontwikkelingen binnen Sterk Techniekonderwijs op de Noordwest Veluwe (STO). Eerder hebben we u al meegenomen in de verschillende ontwikkellijnen van STO, de ontwikkeling van keuzevakken samen met bedrijven en een imagocampagne wat we gestart zijn rondom techniek en het VMBO.
Samenwerken
Dit keer willen we u graag meenemen in hoe wij tegen samenwerking met het bedrijfsleven aankijken. Een belangrijk onderdeel van Sterk Techniekonderwijs is die samenwerking tussen onderwijs en het bedrijfsleven. We zijn ervan overtuigd dat goed techniekonderwijs in de toekomst alleen nog maar mogelijk is wanneer onderwijs èn bedrijfsleven dit gezamenlijk vormgeven. Voor het onderwijs is het schier onmogelijk bij te blijven met de ontwikkelingen op de verschillende vakgebieden, daar ligt dus dan ook de logische verbinding met bedrijven. Het bedrijfsleven brengt meer en meer hun vakinhoudelijk specialisme in, terwijl docenten meer en meer hun pedagogisch en didactisch specialisme inbrengen. Dat betekent dat een vakspecialist een beetje weet over pedagogiek en didactiek en veel over zijn of haar vak. De docent op zijn of haar beurt beheerst de basis van het vakgebied waarin hij of zij lesgeeft, maar juist weer heel veel over pedagogiek en didactiek.
Van elkaar leren
Door samen invulling te geven aan onderwijs kunnen vakspecialisten en docenten dus ook van elkaar leren. Juist dat vinden wij een heel belangrijk onderdeel van de samenwerking met het bedrijfsleven. Want samen werken aan samenwerking, betekent ook inzicht krijgen in de dynamiek van elkaars organisaties en daarmee dus ook stapje voor stapje begrip creëren voor elkaar.
Focus op overeenkomsten
Binnen Sterk Techniekonderwijs Noordwest Veluwe zien we die samenwerking ontstaan op verschillende fronten. Enerzijds binnen de ontwikkeling van keuzevakken, waarbij stukjes onderwijs gemaakt worden in samenwerking met het bedrijfsleven, maar ook bijvoorbeeld rondom het ontwikkelen van uitdagende lessen voor TL-leerlingen (Theoretische Leerweg) en bij het ontwikkelen van doorlopende leerlijnen. Daarnaast zijn we op dit moment een klankbordgroep aan het samenstellen van bedrijven om structureel als sparringspartner te fungeren en kritisch mee te kijken bij de keuzes en afstemming voor de komende jaren. Daarmee komen we stap voor stap bij een structurele samenwerking waarbij niet de verschillen tussen onderwijs en bedrijfsleven benadrukt worden, maar juist de overeenkomsten. De verschillen zullen er altijd zijn en blijven, maar de overeenkomsten bepalen uiteindelijk het succes van samenwerken aan techniekonderwijs.